З 1 травня 2016 року офіційно закінчився перехідний період щодо змін реєстрації бізнесу в Україні, які вступили в силу з 01.01.2016 в новій редакції Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі — Закон). За 5 місяців загальна тенденція показала позитивні зміни у реформуванні спрощення процедури державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, не зважаючи на підвищення офіційних платежів за надання адміністративних послуг.

Але, доцільно зауважити, що з 1 травня 2016 року Верховна Рада України за поданням Кабінету Міністрів України у відповідності до Закону України «Про Державний бюджет України» підвищили розмір мінімальної заробітної плати, з 1378 до 1450 гривень та планує підвищити до 1550 гривень з 01.12.2016. У зв’язку з цим, і у відповідності із статтею ст. 36 Закону (Плата у сфері державної реєстрації) адміністративний збір за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, крім внесення змін до інформації про здійснення зв’язку з юридичною особою з 01 січня 2017 року знову збільшиться, відповідно до Закону, адміністративний збір сплачується у розмірі 0,3% від мінімальної заробітної плати, і становитиме 465 гривень (зараз 410 гривень) та адміністративний збір за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, крім внесення змін до інформації про здійснення зв’язку з юридичною особою у розмірі 0,1% від мінімальної заробітної плати, який становитиме 150 гривень (зараз 140 гривень).

Кардинальних змін зазнала і сама структура органів державних реєстрацій. Так, з 1 травня Міністерство юстиції України та його територіальні органи більше не реєструють бізнес в Україні. Відповідно до нового Закону повноваження реєстрації бізнесу та майна за час перехідного періоду повинні були перейти на місця з повною передачею функцій під контроль районних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Як зазначили у Міністерстві юстиції України, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вже підключено майже 700  місцевих органів державної влади, з яких більша частина припадає на районні державні адміністрації, а також сільські, селищні та міські ради.

Ще одним позитивним нововведенням стало згадане раніше розширення суб’єктів, які мають повноваження щодо здійснення реєстраційних дій. Так, за період з 01 січня Мінюст вже акредитував 45 суб’єктів державної акредитації та задіяв близько 6,5 тисяч приватних та державних нотаріусів по всій Україні, що дозволило збільшити точки надання послуг та зменшити навантаження на пункти надання адміністративних послуг. Але серед цього є й негативні аспекти. З переходом функцій державної реєстрації до місцевих органів влади, також розширився і кількісний штат співробітників. До державних реєстраторів додали посаду «Адміністратор», це посадові особи, які фактично перейняли на себе частину обов’язків державних реєстраторів, а саме, прийом документів, які подаються підприємцями для проведення реєстраційних дій. Тобто, особа приходить до Центру надання адміністративних послуг, подає документи адміністратору, а той в свою чергу приймає їх під опис та направляє на розгляд державному реєстратору, який вже приймає рішення. У зв’язку з цим, якщо раніше процедура реєстрації юридичної особи, фізичної особи-підприємця та внесення окремих змін до державного реєстру (не враховуючи дій, де передбачено прискорення) займала 10-15 хвилин, і державний реєстратор вносив дані до реєстру одразу, то тепер ця процедура проходить у термін 24 години, так як приймає документи адміністратор, а розглядає їх та приймає рішення державний реєстратор.

Низку негативних відгуків в свій бік перейняла і електронна система доступу надання адміністративних послуг в сфері державної реєстрації, яка стала доступна на сайті Мінюсту. Перш за все, хочеться наголосити, що в цілому це дуже зручна система, яка економить час, і дозволяє з легкістю отримати доступ до потрібних даних, але в зв’язку з неефективною роботою державних реєстраторів, дуже часто вводячи код з опису у вкладку «Результат надання адміністративних послуг», підприємці стикаються з проблемою, що необхідний документ просто не доступний. Результатом надання адміністративних послуг є дані щодо створення або зміни даних ЮО чи ФОП, що виражається у електронному доступі до установчих документів та виписки з державного реєстру, якщо у питанні доступу до установчих документів все більш менш добре, то з виписками виникають проблеми. Справа в тому, що для того щоб виписка була доступна у електронному вигляді, після підтвердження даних податковою та регіональним управлінням статистики, державний реєстратор повинен сформувати її та в ручну роздрукувати, і тільки після цього вона стане доступна у електронному вигляді. Проблема полягає в тому, що реєстратори, як правило, просто ігнорують цей момент, і, переходячи за унікальним кодом з опису, можна побачити тільки напис «Відомості відсутні», після чого потрібно самостійно звертатися до реєстратора, щоб він надав доступ до електронного документа.

Серед вже існуючих акредитованих суб’єктів, які мають права надання адміністративних послуг в Україні, окремої уваги заслуговує ДП «Укрпошта», з яким Міністерство юстиції України підписало меморандум про співробітництво, і на основі якого вже найближчим часом у відділеннях пошти, можна буде скористатися реєстраційними сервісами з реєстрації бізнесу. Як пояснили в Укрпошті, для початку планується обрати 5 пілотних регіонів для запуску проекту надання реєстраційних послуг у відділеннях підприємства, і вже внесені зміни до структури підприємства для введення в штат Укрпошти державних реєстраторів, які будуть цим займатись.

Ще одним дуже зручним та революційним для України нововведенням, став сервіс електронної реєстрації «іGov», який дозволяє зареєструвати свій бізнес не виходячи з дому або офісу при наявності електронного цифрового підпису (ЄЦП) в режимі онлайн. І на нашу думку, цей сервіс є найоптимальнішим та найзручнішим, тому як мінімізує контакт з органами державної влади та посадовцями, економить час та кошти. Згідно з п. 1 ст. 36 Закону, за державну реєстрацію на підставі документів, поданих в електронній формі, адміністративний збір справляється у розмірі 75% від встановленої  цією ж статтею сумою.

Отже, підсумовуючи, можна сміливо стверджувати, що не беручи до уваги дрібні недоліки та недопрацювання, загалом, зміни в сфері реєстрації бізнесу в Україні несуть дуже позитивний характер:

1) шляхом проведення децентралізації в цій сфері з’явиться конкурентне середовище, яке допоможе боротьбі з корупцією шляхом демонополізації органів державної влади через розподілення повноважень з питань надання адміністративних послуг між державою та іншими суб’єктами (нотаріусами, юристами, приватними або державними підприємствами та іншими акредитованими суб’єктами);

2) скорочено перелік документів для проведення реєстраційних дій та скорочено строк дії їх розгляду;

3) введено призупинення розгляду реєстраційної дії в зв’язку з помилками або неповнотою обсягу подачі необхідних документів без надання відмови у проведенні реєстраційних дій. Згідно із ст. 26 Закону  особа має 15 діб для усунення недоліків, після чого реєстраційна дія поновлюється;

4) запроваджено можливість подачі документів в електронній формі через Інтернет сервіс «іGov»;

5) надасть людям право вибору яким саме більш зручним сервісом скористатися або до якого суб’єкта звернутися для проведення реєстраційних дій;

6) дозволить оскаржувати дії та рішення державних реєстраторів не чекаючи судового оскарження.

У разі, якщо Ви маєте необхідність у юридичному сервісі, що пов’язаний з реєстрацією ТОВ або реєстрацією ФОП, Ви можете звертатися до наших фахівців та ознайомитися з необхідною інформацією на відповідних сторінках.

Автор: Бобровник Антон, молодший юрист

Закінчення перехідного періоду щодо змін в державній реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань