Хамовитість, неповага, відчуття того, що Ви щось повинні… Нерідко ми стикаємось із саме таким відношенням, особливо у державних медзакладах. Елементарно, телефонуємо в реєстратуру й ставимо прості запитання, чи приймає сьогодні лікар. Що ми чуємо у відповідь – приходьте й дивіться інформацію, яка висить на стенді. Ну добре приїжджаємо, читаємо, знайшли лікаря. Підходимо в ту ж саму реєстратуру й запитуємо на якому поверсі він знаходиться. І знову ж та сама “повага”. Про неналежне виконання обов’язків лікарів та медсестер, порушення прав та недотримання затверджених стандартів – далі.

Право на якісну медичну допомогу

Відповідно до ст. 49 Конституції України кожен має право звернутися до того чи іншого медичного закладу за допомогою та її отримати. Окрім того, пацієнтові, якому виповнилося 18 років, повинні достовірно та повно розповісти про стан його здоров’я. При цьому, ознайомити з відповідними документами. Необхідні дослідження й лікування пояснити, а певне захворювання прогнозувати. Щодо неповнолітніх пацієнтів, інформуються батьки чи опікуни. Однак бувають випадки, коли лікар може надати неповну інформацію, наприклад, коли це може вплинути на стан здоров’я, тобто його погіршити. У разі смерті, уповноважені мають право бути присутніми під час досліджень причин. Відповідно до цього, оскаржити висновки через суд.

Приватний медичний заклад – документи, які підтверджують Ваше звернення:

  1. Договір між обома сторонами (права й обов’язки, вартість, час надання послуги, її вид);
  2. квитанція (оплата за послугу) або касовий чек із актом виконаних робіт;
  3. рецепти й рекомендації лікаря;
  4. договір із адвокатом для надання юрдопомоги.

Варто пересвідчитися, що обраний заклад законний. Для цього – перевірити документи, ліцензію, санітарно-епідеміологічний висновок, додаток, копії дипломів, сертифікатів лікарів, розцінки на послуги, графік роботи тощо. Все це має бути в наявності й більше того, у вільному доступі для громадян. Якщо виникають спори й Вам відмовляють у задоволенні вимог – варто звернутися до органів виконавчої влади. Коли ж спір не вичерпаний – подавати заяву до суду. Скарги до закладів охорони здоров’я повинні викладатися письмово. Відповідь на запит теж має бути у письмовій формі, в зазначені строки. У деяких випадках, ця відповідь може слугувати доказом під час судового засідання.

Медичне втручання та право відмови

Пацієнт при досягненні 14 років має право відмовитися від певного втручання. Однак бувають невідкладні ситуації, коли лікар діє без згоди. В інших випадках, дозвіл необхідний. При цьому медик повинен пояснити необхідність чи наслідки у результаті відмови. Якщо ж пацієнт чи його представники й надалі продовжують стверджувати, що на це підписуватися не будуть, своє рішення повинні викласти письмово.

Варто знати, що кожен українець має право вибирати лікаря за власним бажанням, так само, як і сам заклад. Також обрати методи лікування, згідно з лікарськими рекомендаціями. Коли необхідно – вимагати заміну лікаря. Далі – лікування за кордоном, коли його не можуть забезпечити на місці. Пацієнт має право наполягати на медичній таємниці, коли це йому потрібно. Лікар же не має права розголошувати інформацію.

Яку відповідальність несуть медики при порушенні?

Відповідно до законодавства “Про охорону здоров’я”, заподіяна шкода пацієнтові передбачає компенсацію цієї шкоди як матеріально, так і морально. За Цивільним кодексом України (ст. 22) пацієнт має право на вимогу відшкодувати завдані збитки. Це може бути навмисне пошкодження лікарем речей або їх знищення чи навіть крадіжка (кримінальне провадження).

Що таке моральна шкода?

Це – фізичний біль, душевні страждання, приниження гідності й честі, ділової репутації. Відшкодовується моральна шкода грішми або ж майном. Розмір відшкодування встановлює суд. Він зважує реальність і серйозність правопорушення, а також наслідки завданої шкоди.

Обов’язки пацієнтів:

  1. піклуватися про власне здоров’я, дітей, не завдавати шкоди іншим;
  2. робити щеплення, проходити медогляди;
  3. дотримуватися правил внутрішнього розпорядку, виконувати медичні рекомендації;
  4. допомагати іншим, надавати першу допомогу.

Інформацію про консультування з питань про захист прав, Ви можете отримати на сайті.

 

Як довести, що медик надав неякісну допомогу