Захист прав споживачів – закон, який регулює товарні відносини між споживачем і продавцем/виробником. Особливо на сьогодні найпопулярнішим способом здійснення покупок є Інтернет. Замовити будь-який товар, не виходячи з дому, – це зручно та легко. Проте, як щодо безпеки?! Усім відомо, що в Інтернеті часто обманюють людей. Чи то товар не відповідає дійсності, чи ж сам продавець, за обличчям якого може працювати справжнісінький шахрай. Однак як розпізнати? Можна, якщо знати декілька простих правил. Як убезпечити себе та не стати жертвою шахраїв – далі в статті. Якщо ж Ви прагнете відкрити свою справу за допомогою Інтернету, то інформацію про консультування можете знайти на сторінці Реєстрація ПП.

Захист прав споживачів. Інтернет-покупки=безпека

Насамперед, варто зазначити, що спеціального закону щодо Інтернет-покупок в нашій державі не існує. Для таких речей прописані норми Цивільного кодексу України – положення стосовно договору купівлі-продажу. До того ж, діє український Закон “Про захист прав споживачів”. Поряд з ним, Всеукраїнська громадська організація “Союз споживачів України”.

Здійснити покупку за допомогою Інтернету це рівносильно укласти договір, але на відстані (дистанційний зв’язок). Тому особливої різниці зі звичайним договором немає, бо щодня ми їх укладаємо, коли купуємо продукти, товари для дому, техніку, меблі і т.д. У магазинах нам повинні видати чек і гарантійний лист, коли це потрібно. Такі документи – це докази, що товар придбали. А також можливість відстояти свої права.

Так само і в Інтернет-магазинах. Знаходимо сайт, обираємо потрібні речі, вивчаємо інформацію. Далі зв’язуємось із продавцем, запитуємо те, що цікавить (виробник, сертифікація тощо) і замовляємо. Потім способи оплати. За правилами, товар приходить і якщо при огляді все добре ми оплачуємо. Натомість нам видають чек або квитанцію, де є печатка (ФОП, ТОВ), гарантійний талон із зазначенням строку. Проте, як показує практика, нерідко продавці хитрують. Кажуть, що придбати товар можна лише наперед оплативши його. І тут починається найцікавіше… Товар прийшов, але не той. Це в кращому випадку. Бо буває, що покупець лишається ні з чим.

Як перевірити, чи реальний продавець?

Покупцеві необхідно звернути увагу на те, чи є на сайті продавця контактні дані. Це – адреса, телефон, вид діяльності. У свою чергу, продавець має обов’язок надати інформацію стосовно найменування, місця знаходження та порядку прийняття претензії.

У разі доступної на сайті інформації, покупець може перевірити, чи є продавець у Єдиному держреєстрі юросіб, фізосіб-підприємців і громадських формувань. Для цього існує сайт – https://usr.minjust.gov.ua/. 

Коли ж на сайті вказаний лише телефонний номер із назвою сайту, то в такому разі покупець не матиме жодних прав, аби повернути гроші, оскаржити дії.

Наперед сплачувати не потрібно. Більше того, вірити, що товар прийде. Крім того, покупець має право на розірвання договору та повернення товару впродовж 2 тижнів. Але товар повинен мати початковий вигляд.

Невдала покупка

Споживач має право на звернення стосовно шахрайства до правоохоронних органів. Також може звернутись до Держслужби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (http://www.consumer.gov.ua). На жаль, на практиці питання вирішуються дуже рідко. Тому краще одразу написати претензію, вказавши нарахування штрафу, якщо звісно є контакти продавця, підтвердження оплати. Далі йти до суду. Варто знати, що за позовну заяву судовий збір споживач не сплачує.

І смішно, і плакати хочеться – очікування й реальність

кофта

Якщо Вам необхідна юридична допомога, інформацію про консультування Ви можете отримати на сайті.

Захист прав споживачів: безпечні Інтернет-покупки