15 березня відзначають Всесвітній день захисту прав споживачів. Цю дату обрали не просто так – 1961 року президент США Джон Кеннеді виступив перед громадянами й назвав основні права кожного споживача, які на сьогодні є не менш актуальними. Зокрема це право на безпеку, на інформацію, на вибір і на захист своєї думки.

У цей день прийнято говорити про інші найважливіші принципи взаємодії виробника і споживача товарів. Нині декларується право людини на відшкодування збитку при купівлі неякісного товару. Загалом, День захисту прав споживачів відзначають з 1983 року. Тоді його й закріпили в міжнародному календарі.

В Україні захистом прав споживачів займається Держінспекція з питань захисту прав споживачів. Разом із нею Всеукраїнське громадське об’єднання “Союз споживачів України“. Зіпсовані прострочені продукти – сир із пліснявою, гнилі фрукти, старе дитяче харчування та зелена колись червона риба – все це за лічені хвилини виявили активісти. У цей день просто неможливо було не провести рейди у столичних супермаркетах. Ситуація плачевна. І це лише в Києві, а що ж відбувається у регіонах?! Та в голові не вкладається інше – як можна в буквальному сенсі отруювати не лише дорослих, а й малюків.

Чи добре ми знаємо наші права, зокрема, право на безпеку, на якісні товари й послуги, на достовірну інформацію та право захищати свої претензії в суді – у нашій статті.

Права споживачів. Як не отруїти себе та дитину?

Антисанітарія повна. Крім прострочених продуктів – купа сміття під прилавками та якісь недоїдки. Коли запитали прибиральницю, чому не прибрано, у відповідь почули, що прибрано, а згодом – “у нас туди не має допуску”.

Фото Максима Несмиянова.

Виконавчий директор ГО “Союз споживачів” Максим Несміянов разом зі знімальними групами провідних телеканалів України показав, як із легкістю можна отруїтися продуктами харчування.

“Книга жалоб есть, ответов нет. На сколько же в Украине не уважают потребителя… Начнем с того, что магазины грязные, дальше – фрукты, овощи. Вот к примеру виноград, это издевательство 149 грн за продукт, который уже трудно назвать даже вторым сортом. 2 месяца прострочки детского питания. Цена 35 грн за упаковку, выкинуть жалко, поэтому и продают. Рыба была красной, но стала зеленой. Рядом с мясом решили развести червей и прочую заразу. А потом человек пришел домой и отравился. Почему же? Да потому что в магазине антисанитария и в управляющего руки не из того места растут” – говорить Максим Несміянов.

Фото Максима Несмиянова.

Підсумок 20-хвилинного рейду – повний візок проблем

Фото Максима Несмиянова.

Головна ж проблема не на полицях, а в законодавстві. Прописано так, що спіймати торговців під час перевірок фактично неможливо.

“Надо ехать в контролирующие органы, написать жалобу, подождать, пока им разрешит вышестоящий орган. Потом придут на проверку, но я вам даю гарантию, что они ничего не найдут, то что мы увидели. Это связано с тем, что будут искать именно этот сок этой партии. Они же расходятся в течении 1-2 дней в магазине” – запевнив виконавчий директор.

У свою чергу, керівництво отруює не лише неякісними продуктами, а й обіцянками, що виправляться, а товар утилізують протягом години. Ну що ж, залишається сподіватись. Однак мабуть на себе.

Будьте обережні, бо вам можуть підсунути отруту та ще й надурити. В останньому випадку варто користуватися контролюючими вагами, бо дуже часто на 200-300 г товар виявляється важчим.

Прострочений товар одразу необхідно віднести продавцеві. До того ж, не завадить написати скаргу в книгу (в магазинах є куточок споживача). Проте як бачимо, відповіді ніхто не дає. Крім того, звернутися до керівництва, до Держінспекції, “Союзу прав споживачів України”, юристів для того, щоб відстояти свої права.

Якщо Вам необхідна допомога, інформацію про консультування Ви можете отримати на сайті.

 

Права споживачів: як захистити себе, коли купуєш продукти?