Ми часто відвідуємо супермаркети, торгові центри, ходимо за покупками і доволі нерідко доводиться зустрічатися з хамством персонала, в тому числі охоронця. Що ж це за працівник такий розумний, яке він має право так розмовляти й більше того чіпати особисті речі – питаємо ми. Про те, чого не має робити охоронець та про права, які повинен знати кожен – далі.

Камери схову

Вас на вході магазину чи супермаркету зустрічає охоронець. Просить покласти речі до камер схову. Каже, що розгулювати з рюкзаком або ж сумкою не можна. Варто знати, що Ви не зобов’язані цього робити. Працівники не несуть відповідальності за залишені речі! А супермаркет не надає послуг зберігання, тобто ніякого договору Ви не укладаєте. Виходячи з цього, Ви можете сміливо йти за покупками, тим більше якщо це маленька сумка на плечі. Якщо ж Вас і далі не пропускають – вимагайте книгу скарг і залиште в ній усі найкращі побажання.

Домашні улюбленці

В Україні немає Єдиного акту щодо врегулювання прав власників тварин. Однак відповідно до правил КМДА, власники не мають права розгулювати по території магазину з котами й собаками. Про заборону має повідомити магазин. Повинні бути відповідні таблички з певним знаком. Якщо ж так сталося, що Ви взяли з собою Вашого друга, спокійно з ним пройшли, а потім почав бігти за Вами охоронець і розповідати, що Ви порушили санітарні норми й вимагає від Вас штраф – знайте, за законом Ви не повинні його сплачувати. Чому? Бо відповідальність за санітарний стан торгового залу несе магазин. Відповідно, якщо Ви не були попереджені, це проблема адміністрації. Максимум, що може зробити охорона, то це попросити вивести тварину.

Хочете сфотографувати товар

Зробити фото Ви маєте повне право. Відповідно до ст. 34 Конституції України кожен має право збирати, зберігати й поширювати інформацію в будь-який спосіб. Заборонити можуть лише тоді, коли це стосується нацбезпеки, територіальної цілісності. Інших підстав для обмежень немає. Разом з тим, у статті 50 КУ йдеться про право отримувати інформацію щодо якості харчів і предметів побуту, відповідно й поширювати її.

“Не чіпайте руками, самі покажемо”

Вам сподобався товар і Ви вирішили його оглянути. Персонал це помітив і поспішає Вам сказати, що Ви порушуєте правила. Насправді – ні! А подібні зауваження – необґрунтовані. Відповідно до ч. 2 ст. 700 Цивільного кодексу, до укладання договору купівлі-продажу відвідувач має право оглянути товар. А також вимагати від працівників провести перевірку товару. За Правилами роздрібної торгівлі, продавець повинен забезпечити споживачеві зручність в ознайомленні, виборі та примірках головних уборів, трикотажних, овчинно-шубних (кожухових), хутряних, швейних товарів. А в ЗУ “Про захист споживачів” (ст. 17) йдеться про право вільного вибору. Отже, помацати чи покрутити товари Вам забороняти права не мають.

Хто має платити за ненавмисно розбитий товар

Не поспішайте платити за чашку, яка випадково вислизнула з рук. У Цивільному кодексі (ст. 323) зазначено, що якщо Ви ненавмисно знищили чи зіпсували майно – відповідальність несе власник. А Ви не є таким, поки товар не купили. Коли ж Вас змушують компенсувати збиток, спершу нехай доведуть Вашу реальну провину. До прикладу, в суді. Самостійно стягнути з Вас подібні виплати права не мають! За ст. 1166 ЦКУ – Ви не зобов’язані компенсовувати збитки, якщо дійсно Ви не винні. А в ст. 17 ЗУ – Вас не мають права змушувати купити непотрібний товар. В даному випадку чашка і є непотрібним товаром.

Вас можуть змушувати пройти до кімнати охорони, погрожувати поліцією, кримінальною чи адміністративною відповідальністю. Ваші дії:

  • сфотографуйте, як розташований пошкоджений товар (нерідко буває, що непопулярна продукція виставлена без бортиків чи стоїть прямо по центру). Про це варто вказати адміністратору;
  • відмовляйтесь розплачуватися на місці чи сплачувати штраф, посилайтесь на закон;
  • запропонуйте скласти акт знищення (пошкодження) майна. У ньому слід детально описати обставини, а свідків попросити підписатися. Процес варто знімати камеру. З охороною та адміністратором можна подивитися на записи з камер спостереження;
  • поясніть, що платити будете лише після того, як суд прийме рішення, а також буде доведена вина з призначеною сумою компенсації. Інших варіантів Ви розглядати не будете.

Коли ж охорона Вас не випускає – дзвоніть у поліцію (102).

Чи можна спожити товар

Неоплачений товар вважається власністю магазину. Тому по суті Ви не маєте права його споживати, хоча прямої заборони в законодавстві немає. Вам можуть зробити зауваження й попросити розрахуватися на касі. У разі відмови можете мати неприємності.

Невідповідність цін

Часто буває, коли Ви берете товар за однією ціною, а в базі касира зовсім інша. Як у цьому випадку діяти? При покупці будь-якого товару укладається так званий договір купівлі-продажу. Відповідно до статті 691 ЦК, Ви маєте оплатити товар за вказаною на ньому ціною. Коли ж Вам на касі говорять, що Ви маєте сплатити за новою ціною, бо вона є в базі – не робіть цього. Посилайтесь на те, що Ви не були поінформовані. Вам або продадуть за старою, або відмовлять взагалі у покупці (за ст. 633 ЦК товари повинні продавати кожному). Необґрунтована відмова несе за собою відшкодування Вам збитків.

Охоронець проводить огляд чи обшук

По-перше, у нього не має на це повноважень. Цим займаються правоохоронці і то, коли є на це підстави. Тому, коли охоронець вимагає показати вміст сумки, а за Вашою думкою підстав для цього немає – викликайте поліцію. З іншого боку, сумку, чек Ви можете показати для того, аби уникнути конфлікту. Не забудьте про камери відеоспостереження, які є практично в кожних торгових залах.

Коли товар не підійшов

Статтею 9 ЗУ передбачено, що Ви можете обміняти непродовольчий товар на аналогічний. Не підійти він міг із різних причин – від фасону до неналежної якості. Зробити це можна протягом 2 тижнів із збереженням товарного вигляду та чеку. Однак є й такі товари, які повертати не можна! Це ліки, засоби гігієни, м’які дитячі іграшки, зубні щітки, перука тощо.

Неналежна якість

Дефекти під час гарантійного ремонту (відклеїлася підошва, розійшовся шов). Недоліки такого типу – вина виробника. Тому, можете сміливо вимагати заміни чи грошей. Для цього необхідно показати чек. Якщо ж у наявності немає тієї сукні чи черевик – можете зачекати, поки не з’являться (до 2 місяців).

Продавці Вас можуть направити до виробника. Однак згідно зі ст. 8 ЗУ, Ви маєте право самостійно вирішувати до кого Вам іти.

Таблички із словами “Товар обміну не підлягає” краще сфотографувати. Це може в подальшому послужити як доказ у суді. Варто знати, що такі написи є НЕЗАКОННИМИ. Відповідно до ст. 8 ЗУ (ч. 5), продавець зобов’язаний прийняти, замінити чи повернути кошти за товар.

Інформацію про консультування з питань прав споживачів, Ви можете отримати на сайті.

Витівки охоронців: про що має знати кожен покупець
Tagged on: