Відповідальні батьки - живі діти: топ-5 факторів ризику, що призводять до ДТП

За даними звіту Всесвітньої організації охорони здоров’я, дорожні аварії є однією з головних причин дитячої та молодіжної смертності у світі. ДТП – основна причина смерті серед підлітків і молодих людей віком 15-29 років. Експерти схвильовані, що згодом аварії на дорогах можуть стати “вбивцею №1” і для дітей від 5 до 14 років.

За статистикою, діти, що загинули у світі від ДТП: 36% – це пасажири; 38% – пішоходи; 14% – мотоциклісти; 6% – велосипедисти; 7% – інші учасники дорожнього руху.

Щороку в світі від ДТП гине 186 300 дітей до 18-річного віку. Багато отримують травми чи стають інвалідами. В Україні кожен 10-ий травмований у ДТП – дитина. Хлопці ж гинуть удвічі частіше, ніж дівчата. За словами фахівців, це пов’язано з їх більшою активністю, непосидючістю. Від чого найчастіше трапляються ДТП, чому так важливо користуватись автокріслом, ременями безпеки та до чого може призвести тримання дитини на руках – далі в статті.

Відповідальні батьки. Як захистити свою дитину на дорозі?

Насамперед, варто зазначити, що 1 день у світі дорівнює приблизно півтисячі дитячих смертей. Найважливішими факторами ризику, що призводять до найтяжчих наслідків є:

  • перевищення швидкості;
  • керування транспортом у нетверезому стані;
  • невикористання шоломів;
  • невикористання ременів безпеки;
  • невикористання дитячих утримуючих пристроїв.

Traffic Challenge – програма, яка змусить думати про своїх дітей

Саме батьки повинні захищати своїх дітей, особливо, коли вони маленькі. Про це важливо говорити, обговорювати, вчити.

Національна програма з попередження дорожньо-транспортного травматизму дітей та молоді Traffic Challenge підіймає відповідну проблему. А організатори проводять тренінги щодо того, як вберегти себе та свою дитину від народження й до 18 років від ДТП. А також, як діяти під час аварії та після. За словами координатора програми Traffic Challenge Ольги Дробишевої, статистика – плачевна.

“Кожна 10-а травмована в ДТП – дитина. Найстрашніше, що діти ніколи не винні, що з ними сталося. На відміну від дорослих, у яких завжди є вибір. У дітей його немає, у зв’язку із соціумом і через батьків, які вирішують їхню долю” – розповіла Ольга.

У той же час інструктор, керівник Центру спеціальної підготовки в галузі надання домедичної екстренної допомоги Олег Картавий додає, що діти – це наше все. То чому ми про це забуваємо?!

“Если я спрошу, что для вас ваши дети – вы ответите, что все! Так если ребенок – это все, то следственно нужно же его защищать?! А культура безопасности – это то, что происходит, то, что взращивается. Потому что мы с вами – продукт нашего же социума, нашего окружения. Вспомните маугли, какой у него был социум… Вот потому он таким и вырос…” – міркує Олег.

Далі мова йтиме про те, які існують ризики та як від них вберегти власних дітей.

Ремінь безпеки – 70% врятованих життів

За ПДР спереду можна садити дитину старшу 12 років і зростом від 145 см. Це пов’язано з тим, що стандартний ремінь безпеки не може втримати дитину, бо недостатньо її фіксує. Саме тому необхідно преревозити своє чадо в автокріслах.

При лобовому зіткненні не закріплена паском дитина просто вилетить із авто через лобове скло. У кращому випадку – це травми. До прикладу, травма голови та шиї, численні забої, рвані рани, переломи.

Подушка безпеки та її значимість

Це такий пристрій, який автоматично вилітає в бік, що протилежний до удару задля збереження життя пасажирів і водія. У системі ременів безпеки є механізм, який при зіткненні натягує ремінь і притискає людину до крісла – переднатягувач.

Швидкість, з якою вилітає подушка безпеки назустріч – 200 км/год у європейських і японських авто; 300 км/год – в американських.

Що таке стропоріз і коли його застосовувати?

Може статися таке, що заклинить ремінь безпеки. До прикладу, коли авто впало у воду, при його спалаху, ДТП на залізничних переїздах або ж коли знерухомило руку. В таких випадках і застосовують стропоріз, за допомогою якого можна перерізати ремінь.

Невелика швидкість не означає, що потрібно забути про ремені

При лобовому зіткненні на швидкості 50 км/год вага людини зростає до 3 тонн.

Під час зіткнення на 30 км/год людина не загине, проте отримає травми.

80% усіх ДТП стається на швидкості до 65 км/год.

Розміщення малюка обличчям у напрямку руху

В момент різкого гальмування на грудну клітку дитини під ременями автокрісла діє сила, еквівалентна 900 кг.

М’яка грудина та ребра малюка при розміщенні обличчям вперед не захистять від пошкодження життєво важливих органів – серця та селезінки. Хребці та зв’язки немовлят витримують розтягнення до 5 см, але тканина мозку розривається, якщо розтягнути її більш ніж на 0,5 см.

Чому НЕ МОЖНА тримати дитину на руках?

При зіткненні на швидкості в 30 км/год, дитина вагою 7 кг починає важити 135 кг. Це відбувається внаслідок інерції та імпульсу.

Якщо Ви не пристебнуті та тримаєте маля на руках, то вб’єте його своїм тілом.

Коли ж пристебнуті, то зламаєте грудну клітку чи не зможете втримати та відповідно дитина вилетить і загине.

Як убезпечити дитину в утробі?

В утробі матері дитину оточує амніотична рідина, що амортизує будь-які удари. Це є своєрідною подушкою безпеки. Проте варто знати наступні моменти:

  • ремінь безпеки необхідно розташовувати нижче живота, а верхню його частину – між грудьми та вище живота;
  • якщо вагітна за кермом, то слід якнайдалі відсунути сидіння задля мінімізування контакту живота;
  • бажано все ж таки уникати далеких поїздок і не сідати у положенні за кермо.

До чого може призвести керування авто вагітною?

Це:

  • передчасні пологи;
  • стрес на ранніх строках (брак кисню);
  • стрес на пізніх строках (провокує аномалію);
  • у майбутньому – проблеми адаптації дитини в колективі.

Автокрісла: правила використання

Автокрісла поділяють на 4 типи, вони залежать від віку та маси тіла дітей – 0+, 1, 2, 3.

0+ –  крісло для новонароджених, тут є свої паски, що кріпляться в 5 точках.

1+ – крісло для дітей вагою 9-18 кг, має власні 5-точкові ремені безпеки.

2+ – крісло для дітей вагою 15-25 кг, де використовуються авторемені.

3+ – крісло для дітей 25-36, де використовуються авторемені безпеки.

Обов’язково потрібно вимикати фронтальну подушку безпеки у разі розміщення автокрісла на передньому сидінні. Робити це слід лише у двомісних авто. Коли ж є задній ряд сидінь – позаду.

Як використовувати дитячі утримуючі пристрої та ремені безпеки?

  1. Не залишати дітей без нагляду в авто, навіть пристебнутими.
  2. Не використовувати утримуючий пристрій, якщо побував у аварії.
  3. Автокрісла ефективні, коли відповідають віку, зросту та вазі.
  4. Ремінь повинен проходити низько по стегнах, пряжка ж розташовуватись на рівні чи трохи нижче стегна.
  5. Дитячий ремінь не може бути використаний на сидінні авто, де в спинці є щілина.
  6. Ремені безпеки мають використовуватись лише разом із дитячим або ж для фіксації автокрісла.
  7. Безпечніше перевозити дітей до 16 років на задньому сидінні авто.
  8. Центральне заднє сидіння є найнебезпечнішим для дитини в автокріслі.

Що може бути без автокрісла?

Переднє пасажирське крісло – удар об передню панель, лобове скло.

На руках переднього пасажира – вилітає вперед, б’ється об передню панель або лобове.

Сидить на задньому сидінні – удар об спинку переднього сидіння.

Лежить на задньому сидінні – скочується вперед і падає із сидіння.

Стоїть на задньому – гальмування та лобовий удар призведе до вильоту вперед + бічний удар.

Перша невідкладна допомога

Порядок дій, коли постраждала дитина при ДТП:

  • оцінка власної безпеки;
  • виклик допомоги. Потрібно повідомити, що трапилось, як, кількість постраждалих, їхній стан;
  • перевірка свідомості постраждалого. Треба поговорити з пацієнтом, якщо він не відповідає, легко потрясти його за плечі;
  • за відсутності свідомості: відкриття дихальних шляхів, перевірка наявності дихання. Потрібно злегка закинути голову, тримаючи однією рукою за підборіддя, другою за лоб. Нахилитись над потерпілим, щоб ваші очі дивились на його грудну клітку, а ваші вухо та щока були над його ротом. Очима дивитись на грудну клітку, що має підійматись, а вухом слухати звуки, які супроводжують дихання. Щокою відчувати рух теплого та вологого повітря. Протягом 10 с потрібно рахувати кількість вдихів потерпілого. Дорослий і дитина від 12 р. за 10 с робить 2-3 вдихи, 5-12 років – 3-4 вдихи, 1-5 років – 4-5 вдихів;
  • якщо потерпілий при свідомості – оглянути та зупинити кровотечу, допомогти психологічно;
  • коли ж без свідомості – повідомити швидку щодо серцево-легеневої реанімації та її розпочати;
  • за наявності дихання: підтримка прохідності дихальних шляхів (поворот у стабільне бокове положення чи підтримання голови злегка закинутою назад); огляд постраждалого; зупинка кровотеч, що загрожують життю.

Якщо необхідна юридична підтримка, інформацію щодо консультування можна отримати на сайті Ваш юрист.

Відповідальні батьки – живі діти: топ-5 факторів ризику, що призводять до ДТП