За підрахунками за останній рік міжміськими автобусами було перевезено 148 мільйонів пасажирів. Особливий попит на поїздки влітку, в час відпусток. Однак більша частина пасажирів не використовує прописані законом права, бо, як правило, їх не знає. Цим і користуються перевізники та часто порушують правила перевезення. Які ж вони – далі в статті.

Правила перевезення. Права пасажирів автобусів

Коли пасажир купує квиток, то погоджується з  умовами публічного договору (договір оферти). З ними ж має право ознайомитися під час придбання. Зокрема, за допомогою сервісу дистанційного замовлення, оплати послуг перевезення (Інтернет, каси).

Розповсюдженим порушенням з боку перевізників є скасування чи затримка рейсу.

Скасування рейсу

Громадянин має право повернути придбаний квиток у касу до того, як відправиться автобус. Виплату мають здійснити в повному обсязі. Це стосується тих випадків, коли:

  • рейс відмінили чи затримали;
  • не надали вказане у квитку місце;
  • надали автобус, що є класом нижче, ніж зазначено в розкладі.

Відповідно до такого договору, перевізник повинен доставити особу та його багаж до встановленого пункту. А пасажир оплатити послугу. Підтвердження цьому є квиток і багажна квитанція. (Стаття 910 ЦК України).

У разі порушення умов договору (прострочення виконання послуги), пасажирові повинні сплатити пеню – 3% вартості роботи. Про це йдеться у частині 5 статті 10 Закону України “Про захист прав споживачів”.

Вищевказане означає, що за скасування рейсу перевізник має зобов’язання повернути гроші за квиток і виплатити пеню – 3% від його вартості за кожен день прострочення. Для цього пасажир має звернутися до перевізника. Можна спершу висунути вимогу в усній формі. У разі відмови – в письмовій. А якщо й далі ігноруватиме, то з позовом іти до суду, де просити про стягнення вартості квитка, пені та відшкодування моральної шкоди.

Затримка рейсу

За статтею 922 ЦК України, за затримку чи запізнення автобуса перевізник повинен сплатити пасажирові штраф (розмір визначається за домовленістю сторін). Може цього не робити, якщо доведе, що затримка сталася в результаті поломки автобуса чи ще з інших вагомих причин. Коли ж сам пасажир відмовляється користуватись цими послугами через затримку, то йому повинні віддати гроші за квиток. Крім того, має право вимагати пеню – 3% від вартості квитка за кожну годину затримки.

Споживач у разі виявлення недоліків має право вимагати (ст. 10 ЗУ “Про захист прав споживачів):

  • безкоштовно усунути їх у розумні строки;
  • зменшити ціну за надання послуги;
  • відшкодування завданих збитків;
  • безкоштовно виготовити таку ж річ тощо.

Правила перевезення. Втрата багажу

За статтею 924 ЦК України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу, багажу. Якщо інші обставини, то має надати докази. У свою чергу пасажир, здаючи багаж має право оголосити цінність і сплатити суму.

Якщо багаж не доставляють споживачеві протягом 2 тижнів після того, як надходить заява про видачу, слід рахувати втраченим. Таким чином, повинні повернути компенсацію за встановленим розміром і платою.

Коли ж пасажир не оголошував цінність, йому мають повернути плату за перевезення багажу. А розмір компенсації визначає суд. Отже, якщо перевізник втратив багаж, пасажир повинен написати відповідну заяву. Відповідно до неї, йому повертають гроші. На практиці важко через суд повернути кошти. Тому краще, щоб пасажир одразу оголосив цінність багажу.

Автостанції – обслуговування пасажирів

Працівники автостанцій через гучномовець повинні надати наступну інформацію:

  • час відправлення та прибуття  автобусів;
  • графік роботи кас та автостанції;
  • умови обслуговування осіб з інвалідністю, матерів з дітьми;
  • відміна рейсу чи заміна автобуса, призначення додаткового рейсу, зміни у графіку роботи кас.

Інформацію про консультування Ви можете отримати на сторінці Судові справи.

Правила перевезення: про які права забувають пасажири автобусів?