Відповідно до статті 34 Закону України “Про Нацполіцію”, поверхневу перевірку застосовують поза кримінальним процесом і провадженнями у справах про адмінправопорушення. А згідно зі статтею 264 КупАП, особистий огляд і огляд речей проводять при адміністративному правопорушенні. Що слід розуміти під цими поняттями, у яких випадках здійснюється відповідна перевірка й огляд, чи порушуються права громадян – далі в статті.
Що таке поверхнева перевірка?
Поверхнева перевірка означає – візуальний огляд особи, речей, транспорту. При цьому поліцейський не щупає Вас, не копирсається у речах, кишенях. А лише оглядає вміст, який показує особа.
Таку перевірку здійснюють, коли є достатньо підстав для того, аби вважати, що людина має певну заборонену річ, яка може загрожувати життю чи здоров’ю оточуючим. Іншими словами, перевірка має бути вмотивованою, а слова типу “планова перевірка/перевіряємо всіх” – неприпустимі. У такому випадку Ви маєте право вимагати від правоохоронця обґрунтовану необхідність.
Що стосується невідкладних ситуацій, то поверхневу перевірку може здійснити будь-який поліцейський, використовуючи спецзасіб чи прилад.
Варто знати, що перевірку чи особистий огляд має проводити поліцейський однієї статті. Тобто, якщо жінку оглядає чоловік-коп, то це є правопорушенням. Тому, якщо Ви побачили таку картину, варто зателефонувати на “102”.
Особистий огляд і огляд речей
Поліцейський однієї статті з особою та при двох понятих має проводити такі дії. Вони мають бути записані протоколі про адміністративне правопорушення. Або ж це може бути запис у протоколі про адмінзатримання (стаття 264 КУпАП).
Недотримання прав людини – це пряме втручання у приватне життя. Нерідко не усвідомлення поняття “межа” завдає моральної шкоди, буває й фізичної.
Проблемою в нашому суспільстві є те, що немає тієї обізнаності, а чи законно діють поліцейські. А грубе часом порушення сприймається за норму. Найпоширенішою позицією є – якщо оглянули, значить було за що. Ті ж хто знає закони та те, як проводиться процедура, мають нагадувати поліцейським про норми й правила.
Стосовно вчиненого адміністративного правопорушення чи затримання, варто керуватися статтею 264 КУпАП. Закон регулює порядок здійснення особистого огляду та огляду речей особи.
Щодо огляду, то обстежуються матеріальні об’єкти, які мають відношення до адмінправопорушень. В процесі правоохоронці виявляють, оцінюють та фіксують стан і властивості відповідних об’єктів. Якщо простіше, то речі, які причетні до правопорушення в особи виявляються (якщо звісно є) та долучаються до справи після того, як проведене візуальне обстеження й оцінка.
Підстави для проведення особистого огляду і огляду речей:
- особа, причетна до адмінправопорушення;
- якщо в людини є помітні ознаки на тілі, одязі, тощо;
- коли повідомлення про правопорушення поступило від третьої особи;
- наявний орієнтир на конкретну особу.
Отже, мова йде про підозру чи скоєння адміністративного правопорушення.
Протокол
В окремому протоколі зазначаються:
- індивідуальні ознаки речей, цінностей, документів (знаряддя чи об’єкт правопорушення);
- виявлені місця та обставини.
Протокол особистого огляду та огляду речей підписують:
- особа, яку оглядали;
- поняті (свідки);
- посадовець органу поліції, яка складала документ.
Якщо затримана особа має скарги чи зауваження, то їх вносять у протокол із зазначенням суті.
В законах одне, на вулицях – інше. Чи то застаріла правова система не дає спокою правоохоронцям, чи власні амбіції, які спонукають до порушення прав. Так чи інакше, незаконні дії можна оскаржити – звернутися до прокуратури чи суду. Поліцейські ж діють за принципом: знайшли – зафіксували, а не знайшли – відпустили. І тоді не потрібні, ані свідки, ані протокол.
Якщо Вам необхідна юридична допомога, інформацію про консультування Ви можете отримати на сайті.