Одвічна боротьба пільговиків із водіями напевно не матиме й кінця. Усі хоч раз у своєму житті були присутніми чи навіть ставали учасниками конфліктних ситуацій. Водій – король маршрутки, пасажири – його раби. Що стосується пільговиків, то тут ще гірше – ніхто. Так, це голосні слова, але правдиві. Водії особливо маршруток мало того, що нехтують правилами та ще й дозволяють собі непристойну поведінку, яку можна прирівняти до тваринного рівня. Чому більшість себе так ведуть? Які вони мають права кидати образи людям з особливими потребами чи обмеженими можливостями, людям, які захищали й продовжують своїми силами, душею боротися за життя українського  народу. Іншими словами, людей, які підпадають під пільгові категорії ставлять ні в що. Часто хитрим способом, ніби в “мене вже є такі, я що маю за всіх платити?”. І це нерідко спрацьовує… Аби більше не слухати ці безглузді викрики, пасажир ведеться грубо кажучи на таку “правду”. І рідко хто запитає, де вони, ті пільговики. Хто має право на безоплатний проїзд, як пояснити неадекватну поведінку водія, куди звертатися за допомогою – далі в статті.

Хто має право на безкоштовний проїзд?

Разом із наявним відповідним посвідченням право на пільговий проїзд мають:

  • ІНВАЛІДИ I, II, III груп. Пенсійне посвідчення;
  • інваліди по зору I-II груп. Посвідчення із підтвердженням про призначення соцдопомоги;
  • дитина-інвалід;
  • одна особа, яка супроводжує інваліда I групи чи дитину-інваліда;
  • ВЕТЕРАНИ ВІЙНИ. Учасники бойових дій, в тому числі АТОвці. Посвідчення учасника;
  • інваліди війни. Посвідчення інваліда війни;
  • особа, яка супроводжує інваліда війни I групи. Відповідне посвідчення;
  • Постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи. Внесені до 1 категорії;
  • громадяни, внесені до 2 категорії;
  • діти з інвалідністю, пов’язаною з катастрофою;
  • ПЕНСІОНЕРИ ЗА ВІКОМ;
  • військовослужбовці-інваліди внаслідок бойових дій, батьки загиблих чи зниклих безвісти (посвідчення загиблого);
  • ветерани правоохоронних органів;
  • діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, які виховуються або навчаються у навчально-виховних та навчальних закладах. Єдиний квиток;
  • діти до 6 років (без зайняття окремого місця для сидіння);
  • діти з багатодітних сімей. Посвідчення дитини.

Вас морально знищив хамовитий водій, що робити?

Прямим обов’язком водія є видача талону. Звісно ж, таким правилом ніхто не користується чи може малий відсоток. Однак факт є фактом, дивимось, що маємо на практиці. Отже, картина виглядає так: маємо перевізника та має пільговиків, за них держава не сплачує, тому гроші виділяє перевізник. Виходячи з цього, право на безоплатний проїзд мають двоє пасажирів. І коли вони показують відповідне посвідчення, це викликає бурю емоцій у водіїв. Останні часто брешуть, що у салоні вже знаходяться люди з пільгами, тому що платити за когось не вигідно – удар по бюджету. Нерідко ми можемо чути й погрози та образи.

Наведемо приклади. За цей рік пару разів виникали неприємні інциденти з учасниками АТО. З останнім подія набула широкого розголосу та призвела до бійки між водіями та АТОвцями. Отже, на пред’явлене посвідчення учасника бойових дій на Сході, водій відреагував так: “Мало Вас повбивали там, ще й плати за Вас”. Звісно, що так ситуацію не можна було лишати. Тому обурений натовп захисників прийшов на розбірки до перевізника. Закінчилося бійкою та обіцянками покарати водія.

Непоодинокі випадки, коли водій насміхається над людьми з обмеженими можливостями. Типу, така молода, а вже пенсіонер; не хочеш платити – виходь, а не вийдеш – допоможу. І було й таке, що водій міг собі дозволити розпустити руки. Сам він знехтував усіма можливими правилами, обов’язками, людяністю та всеодно підняв угору голову, направлену на так звану правоту. Ви ж морально знищені, і наступного разу вже підсвідомо не схочете вплутуватися у таке. Тому думаєте, що краще мовчки заплатити. Проте не варто це робити лише через те, що водій-хам.

Куди звертатися та писати скарги?

В Україні є декілька законодавчих актів щодо відповідальності водія. Це – закони “Про автомобільний транспорт”, “Про захист прав споживачів” і Правила надання послуг з перевезення автотранспортом. Відповідно до актів, пасажир має право на якісне перевезення та ввічливе ставлення.

У разі порушення необхідно спершу зафіксувати час, коли стався інцидент. Також номерний знак транспорту, дорожня ділянка, де це сталося. Для того, аби довести свою правоту, краще залучити свідків (взяти відомості про осіб, хоча б двох). Далі – оформлення скарги. З нею можна прийти до самого перевізника з вимогою прийняти міри, звернутися в поліцію, до Держслужби з питань захисту прав споживачів, до Департаменту транспортної інфраструктури міськради. Якщо ж ситуація виникла в Києві, то можна подзвонити до контак-центру за номером 15-51.

Відповідальність і покарання

Водія можуть відсторонити від роботи на певний час, залучити до виконання господарських робіт чи закинути в ремонтну зону помічником автослюсаря. Також існує дисциплінарне покарання – догана, крайній захід – звільнення. В залежності від випадків, можуть і стягнути адмінштраф або призначити більш серйозне покарання.

Як висновок, усе вищезазначене не стосується усіх водіїв, однак більшість потребує перевиховання. Писати можна багато, проте усе і так видно. Від такої правди нікуди не дінешся, поки існує система здирництва та нахабства.

Інформацію про консультування Ви можете отримати на сайті.

“Платім за праєзд або викину з салона”: права пільговика в громадському транспорті