Усім відомо, що відбулися зміни у веденні підприємницької діяльності. Найголовнішою є – необхідність сплати Єдиного соціального внеску “сплячими” ФОПами. Логіку влади зрозуміти можна, адже коли ведеться бізнес – плати податки. Як ні – для чого тоді займатися ним. Однак це нововведення викликало неабияке обурення серед підприємців. Далі розберемось, скільки необхідно платити за кожного найманого працівника та головні правила оформлення на роботу.

Найманий працівник. Податки

Рівень податку залежить від типу діяльності, у відсотках – від 5 до 20. Звітність підприємці можуть подавати самостійно.

Якщо бізнесмен наймає одну людину при мінімальній зарплатні 3200 грн, то він має кожного місяця сплачувати 1328 грн податку. Тобто на руках у працівника буде лише 2756 грн. Ефективне ж податкове навантаження складатиме 51,6%. Виходячи з того, що працівникові видається аванс і з/п, то 2 рази на місяць необхідно сідати й вираховувати податки. Для цього прийде на допомогу бухгалтер, якому теж потрібно платити зарплатню. І так з кожним працівником щомісячно.

Нині підприємців залякують штрафами, якщо вони не будуть оформлювати своїх працівників. Це – від 9600 до 300 тисяч грн, аби не допустити інспектора до перевірок.

У Кодексі законів про працю України (ст.24) зазначено, що до роботи працівник може бути залученим лише після заключення з ним трудового договору. Разом з тим оформлюється наказ про прийняття на роботу, а також необхідно повідомити фіскальну службу.

Як укладається трудовий договір із фізособою

Такий договір має бути у письмовій формі. Від працівника необхідна заява про прийняття на певну роботу (вказується дата, посада, обов’язки, вид роботи); паспорт; трудову книжку. Можуть знадобитися кваліфікаційні документи.

Трудовий договір є чинним, коли підписаний обома сторонами. Більш детально про трудовий договір можна переглянути у попередній статті.

Далі підприємець повинен повідомити ДФС про прийняття на роботу працівника. Повідомлення можна передати за допомогою електронного зв’язку (має бути електронний цифровий підпис). Також у паперовому вигляді (додається копія в електронному). Якщо ж працівників не більше 5-и, то лише в паперовому вигляді.

Зміст повідомлення:

  1. РНОКПП (податковий номер) підприємця або паспортні дані;
  2. ПІБ підприємця;
  3. ПІБ працівника;
  4. повідомлення може подаватися за типом – скасовуюче або ж початкове. Перше подається у разі помилки чи у випадку, коли працівник передумав виходити на роботу, а в ДФС повідомлення про зарахування є;
  5. РНОКПП працівника або ж номер і серію паспорта (у випадки позначки сплати податку);

  6. категорію працівника (“1” – з трудовою, “2” – без);

  7. дату й номер наказу;
  8. дату старту роботи.

Після цього ставиться дата й кількість заповнених рядків на папері. Вони ж відповідають кількості працівників.

Повідомлення в ДФС не подається, коли із працівником заключається цивільно-правовий договір.

Що таке кадрова документація та як її вести

Це документи, які вказують, як використовувати найману працю (правила, внутрішній трудовий розпорядок). Далі – облік робочого часу (табель); розпорядження чи накази щодо прийняття й звільнення, відрядження, надання відпустки.

Фізична особа-підприємець будує накази в довільному порядку, однак має зазначити обов’язкові реквізити чи використовувати або ж брати за основу зразки. До прикладу, форма прийому на роботу – №П-1, відпустка – № П-3, табель обліку робочого часу – № П-5, звільнення – ; П-4, розрахункова відомість – № П-6 і № П-7. Усі форми затверджені наказом Держкомстату (№ 489).

Підприємець не займається особовими справами працівників, книгою обліку руху трудових книжок, книгою обліку бланків трудових.

Як заповнюється трудова книжка

ФОП самостійно записує в трудову відомості про прийняття на роботу. А також вносить записи при розірванні трудового договору. У 3 розділі з відомостями про роботу необхідно написати повну назву ФОП, який наймає працівника. Наступний рядок – 1 графа ставиться порядковий номер запису. 2 графа – дата, коли працівник почне працювати. У 3 графі вноситься запис про те, що працівника взяли на роботу. Далі – професійний напрямок робіт, характеристика. Посада зазначається виходячи з Класифікатора професій ДК. У 4 графі треба написати дату й номер розпорядження чи наказу щодо прийняття. Після цього підприємцю потрібно поставити підпис і печатку.

Такі працівники як кухар, няня, водій (ті, що надають послуги), трудові зберігають у себе.

Відповідальність за порушення порядку прийняття на роботу

У випадку, коли працівник приступив до роботи без оформленого договору доведеться заплатити штраф у 30-и розмірах мінімальної зарплатні. За кожного працівника штраф від 8500 до 17 000 грн.

Коли ж порушення стосується, наприклад, порядку повідомлення ДФС – штраф розміром мінімалки. Адміністративне стягнення за порушене законодавство про працю – від 510 до 1700 грн. Повторно – від 17 тисяч до 34 тисяч гривень.

Інформацію про консультування з питань найманих працівників, Ви можете отримати на сайті.

Наймані працівники у приватного підприємця: основні правила