З початку нового року розпочався новий етап подання електронних декларацій (далі – е-декларація). У Національному агентстві з питань запобігання корупції нагадали, що їх подання за 2017 рік триватиме до 1 квітня. Згідно зі статтею 45 ЗУ “Про запобігання корупції”, держслужбовці та інші декларанти повинні щороку до 1 квітня подавати заповнену на офіційному веб-порталі Нацагенства декларацію за минулий рік. Щодо форми, то її визначають у Національному агенстві.
Е-декларування. Що має зробити декларант?
Насамперед, необхідно провести перевірку електронки. Вона ж вказана в особистому кабінеті Єдиного держреєстру декларацій осіб, які уповноважені виконувати функції держави чи місцевого самоврядування.
Далі слід перевірити термін дії, а також те, як працює Ваш електронний цифровий підпис (ЕЦП) задля роботи з Реєстром. Аби отримати інформацію щодо терміну дії ЕЦП, потрібно завантажити посилений сертифікат власного ЕЦП з веб-сайту акредитованого центру сертифікації ключів (АЦСК). Потім треба натиснути на сертифікат (подвійний клік, ліва кнопка миші у вікні), подивитись, скільки діятиме відповідний сертифікат. У разі спливу терміну, ЕЦП використовувати не можна. У цьому випадку варто звернутись до АЦСК для отримання нового електронного підпису.
Після того, як отримали новий ЕЦП, слід потрапити на сторінку входу до Реєстру (https://portal.nazk.gov.ua), далі скористатись посиланням під назвою “Я загубив/змінив свій приватний ключ”. Там де поле “Поточна електронна адреса”, необхідно зазначити електронну поштову скриньку, за допомогою якої відбулась реєстрація декларанта в Реєстрі, натиснути кнопку “Вислати код для відновлення”.
На еленктронку має надійти лист про зміну ЕЦП. Вигляд має такий: Зміна ЕЦП | ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ”. Аби змінити підпис, слід перейти за посиланням, яке вказане в листі. Після, у полі АЦСК вибрати акредитований центр сертифікації ключів, де був отриманий новий ЕЦП. Далі – обрати файл нового ЕЦП та вказати пароль від нового ЕЦП, натиснути кнопку “Змінити ЕЦП”. Якщо операція пройшла успішно, повинно з’явитися повідомлення щодо розгляду заяви. Її ж розглядають, як правило, впродовж доби.
Об’єкти нерухомості декларацій
Відповідно до п. 2 ч. 1, ст. 46 ЗУ “Про запобігання корупції”, в декларацію слід внести ті відомості щодо об’єктів нерухомого майна, яке належить декларанту та його родині. Це може бути право приватної власності, спільна власність або та, яка знаходиться в оренді.
У таких відомостях мають бути:
- дані про вид, характеристику майна, місце знаходження, дату набуття майна у власність, оренду чи інше право користування, вартість, володіння або користування;
- якщо нерухомість є спільною власністю, то відомості необхідно вказати про всіх співвласників. Або ж це може бути найменування певної юрособи, тоді слід зазначити код Єдиного держреєстру юросіб і ФОП. Коли ж нерухомість знаходиться в оренді чи має інше право користування, відомості вказуються й про власника відповідного майна.
Чи потрібно декларанту вказувати в розділі “Об’єкти нерухомості” відомості за реєстрацією проживання?
За законом, декларант зобов’язаний вказувати всі об’єкти, які належать йому, родині. А правами користування можуть бути:
- оренда;
- сервітути;
- право користування земельною ділянкою для с/г потреб (емфітевзис);
- право забудови земельної ділянки (суперфіцій);
- утримання, застава, користування на підставі довіреності, гендовіреності, тощо.
Виходячи з цього, необхідно задекларувати всі об’єкти нерухомого майна, незважаючи на вартість, чи то оренда, чи інше право власності.
Загалом, реєстрація – це інформація, що вноситься до реєстру територіальної громади, документи, до яких слід внести відомості про місцепроживання чи перебування (зазначається адреса). Відповідна інформація вноситься до Єдиного держдемографічного реєстру, порядок якого встановлений Кабміном.
Аби оформити реєстрацію, потрібні документи, які підтверджують, що дана особа дійсно проживає на певній території. Підтвердити факт може право власності, судове рішення щодо наданого права користуватися житлом, договір оренди, т. д. Якщо ці документи відсутні, то процес реєстрації може відбутись лише тоді, коли згоду дасть власник/власники.
Окрім вищеописаного, слід вказати про об’єкти нерухомості, де проживає декларант. Навіть, коли суб’єкт декларування не має права власності цього помешкання.
До того ж, необхідно заповнити інформацію про існуючих співвласників, якщо майно є спільною власністю.
Чи потрібно задекларувати об’єкти нерухомості, якщо декларант користувався ними протягом року, проте станом на 31 грудня – ні?
Варто зазначити, що нерухоме майно, незавершені об’єкти слід декларувати відповідно до їх наявності станом на останній день звітного періоду.
До прикладу, подаючи щорічну декларацію об’єктистаном на 31-е минулого року не знаходились у володінні, користуванні чи власності декларанта та його родини, то в декларації їх не повинно бути. Навіть, якщо перебували з відповідним правом протягом певного часу звітного періоду.
Чи потрібно декларанту-ФОП вказувати відомості про дохід від бізнесу, інформацію щодо фінансової допомоги та повідомлення про зміни стану майна?
Суб’єкт декларування обов’язково повинен повідомити про дохід (неважливо, чи підлягав оподаткуванню) на суму, що більша 50 прожиткових мінімумів і встановлена для працездатної особи на 1 січня.
У разі отриманих кредитів, позик, поворотної безвідсоткової фіндопомоги протягом звітного періоду, декларант повинен вказати про це в розділі “Доходи, подарунки, “Інші доходи” (зазначити конкретний дохід).
Коли ж кредит чи позика на останній день звітного періоду не були повністю виплачені, то в розділі “Фінансові зобов’язання” слід про це вказати.
Якщо Вам необхідна допомога, інформацію про консультування Ви можете отримати на сторінці Бухгалтерське обслуговування ФОП.