Одним з важливих інструментів фінансового розвитку держави є її борг. Тому залучення коштів, що передбачено умовами боргу, стає основою для зростання ресурсів. Це відбувається з метою провадження видатків бюджету чи фінансування цільових фондів. Такі боргові інструменти залучають для розширення меж фінансування та для розвитку територій.

Країни з перехідною економікою використовують боргове фінансування з певними цілями. Для того, щоб збільшити інвестиції та провести перебудову економіки шляхом введення інновацій. До того ж є випадки, коли такі кошти спрямовуються на вирішення соціальних проблемних питань.

Звісно не обійтися без негативних наслідків примноження державного боргу.  Є випадки, коли розміри боргу перевищують межі, а структура виявляється зовсім невпорядкованою. Тоді економічний та соціальний розвиток держави зазнають негативного впливу. Відбувається тиск на грошовий ринок, зростає інфляція. А національна валюта може знецінитисяНа цьому негативні наслідки не завершуються. Наприклад, можуть зрости виплати з обслуговування боргу.  Чи скоротитися золотовалютні резерви країни.

Загальний борг країни містить державний борг, а також борги домогосподарств та підприємств (державної та приватної форм власності).

Важливо зауважити, що не треба мислити однобічно щодо питання нарощення державного боргу. Звісно, цей факт має негативне забарвлення, але є певні зауваги. Питання користування залученими активами не розглядаються. А оскільки, ефективне використання таких коштів стане запорукою прискорення зросту економіки, то такий підхід перетворює мінуси у невеличкі плюси. А разом з цим, залучення такого капіталу створить нові робочі місця. Виробничий потенціал зростатиме, як і дохід населення. Тому важливо дуже уважно ставитися до розподілу коштів та їх залучення у виробництво. Продумані та ефективні вклади допоможуть змінити показники заборгованості.

Формування державного боргу повязують із багатьма причинами. Наприклад, дефіцит державного бюджету, обовязки із виплат компенсацій та соціальних виплат. Або ж відємне сальдо торговельного балансу.

Проте країни з перехідною економікою передбачають додаткові фактори. Недостатній розвиток підприємницької діяльності, низький рівень доходів громадян, неефективна діяльність державних установ. Крім таких обєктивних причин є і субєктивні. До прикладу, неправильний розподіл залучених ресурсів, махінації із державною власністю. А також недопрацювання системи управління державним боргом.

Класифікація державного боргуокреме питання. Адже застосовуються різні критерії розподілу. Наприклад, враховуючи суму та термін боргу, виділяють капітальний та поточний державні борги. Капітальний описує загальну картину заборгованості, вказує повну суму боргу. А поточний передбачає ту суму, що припадає на поточний період, найчастіше рік.

До того ж ця класифікація має свою структурукапітальний борг визначається двома формами.  Прямою (безпосередньо підлягає виплаті) та гарантованою(включає і поняття державних гарантій).

Також є такий розподіл, при якому враховується визначеність боргів. Це експліцитніофіційно підтверджені, а також імпліцитніне визначені на офіційному рівні.

Отже, державний боргце питання складне і суперечливе. Не можна казати, що воно має тільки негативний вплив на державуборжника. Адже часто саме державний борг стає мотивацією і поштовхом до реформ та змін у державі.

Державний борг: причини, наслідки, механізми, різновиди