На сьогоднішній день існує маса різноманітних лікарських препаратів. Те, що прописує лікар можна, зазвичай, придбати із легкістю. Ви приходите до аптеки, купуєте необхідне, приходите додому і що Ви бачите – не те, що потрібно. Перша думка – повернути придбане. Йдете знову до аптеки і пояснюєте ситуацію. У відповідь Вам кажуть “до побачення”, бо такі товари обміну та поверненню не підлягають. Це стосується якісних препаратів. А от що робити, коли ліки ті, які треба, але вони прострочені чи пошкоджені? Як діяти у такій ситуації, права покупця лікарських засобів – далі.
Закони про права споживачів
Придбання ліків за законом є звичайним договором роздрібної купівлі-продажу. Звідси виходить, що покупець – це споживач, який має право повернути як якісний, так і неякісний товар протягом 14 днів. Про це йдеться у Цивільному кодексі України (ст. 707).
Про обмін зазначено в законі “Про захист прав споживачів”. Обміняти непродовольчий товар можна аналогічний, якщо він не задовольнив або ж не підійшов.
Попри це слід зауважити, що відповідно до 9-ї статті поверненню не підлягають продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни й деякі непродовольчі товари.
Оголошення в аптеках правомірні, якщо ліки належної якості
У випадку якісного товару ліки, ані обміняти, ані повернути не можна. Якщо ж товар прострочений, непридатний до споживання – покупець має право на заміну товару чи повернення грошей. Однак це потрібно виявити за встановлений термін. Разом з тим, у покупця є можливість самостійно вибрати варіант, окрім випадків, коли ліків немає в наявності.
Що робити з медичною технікою?
За своєю суттю вона є непродовольчим товаром. Обміняти товар належної якості можна тоді, коли покупець її придбав для особистого використання. До прикладу, пристрій для вимірювання артеріального тиску. Його ж Ви планується використогвувати вдома, тому маєте право обміняти протягом 14 днів на аналогічний. Причини можуть бути різними.
У разі відсутності товару, Ви можете придбати інші товари, але з урахуванням вартості або ж розірвати договір і повернути гроші. Важливо, щоб разом із товаром збереглися чек (розрахунковий документ), товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики. В інакшому випадку Вам можуть відмовити.
Якщо ж медтехніку придбали для комерційних цілей, тобто юридична особа (медзаклад), то такі права не поширюються. Щодо договору поставки, то його регулює такий закон як Господарський кодекс.
Лише за договором купівлі-продажу та тільки для фізичних осіб (для особистого використання) діє право повернення та обміну.
Виходить, що ліки повернути не можна?
Відповідно до Цивільного кодексу та Закону про захист споживачів обміняти товар можна лише неякісний. Щодо інших, то таке право зникає. Якщо ж фармацевт продав не той товар – турбота не його, а Ваша необачність. Тому краще, не відходячи від каси уважно розглянути товар, інструкцію використання. На жаль, такі українські правила.
Щодо неякісних товарів, то від фармацевта можете вимагати:
- зменшити вартість;
- усунути недоліки протягом певного терміну;
- відшкодувати витрати на усунення недоліків товару.
При вчасному виявленні недоліків Ви можете:
- відмовитися від договору, вимагати повернення грошей;
- вимагати заміни товару.
Що ж, ситуація проста та ніби зрозуміла, але не зовсім логічна. Існують закони, а за їх правилами потрібно жити. Тому будьте уважними при виборі медикаментів, перевіряйте дату виготовлення та закінчення строку, упаковку не відходячи від каси. Якщо Ви вже вийшли на вулицю, навряд чи хтось здійснить обмін.
Інформацію про консультування Ви можете отримати на сайті.