Коли ми плануємо далеку поїздку, нерідко звертаємось до туристичних агенств. При цьому прагнемо, щоб за нас вирішили всі питання. Проте буває, коли нам намагаються нав’язати ту чи іншу послугу, а ми на це закриваємо очі. Звичайно, не всі. Але частина так діє у зв’язку з необізнаністю та елементарним незнанням своїх прав. Що стосується безпосередньо поїздок у поїздах, то варто все ж таки знати базові правила поведінки та те, що називають правом. Про це та про зобов’язання провідника – далі в статті.

Права пасажирів поїзда

Про порядок перевезення пасажирів у поїздах йдеться у Правилах поведінки громадян на залізничному транспорті, Правилах перевезення пасажирів, посадовій інструкції провідника. Такі правила є у вагонах поїздів, Інтернеті. Це офіційні документи, тому змінити їх не може ані регіональні управління залізниць, ані начальники поїздів, провідники.

Така проста штука як ввічливість, на жаль, відома далеко не всім. Хоча це є прямим зобов’язанням провідника, частиною службових обов’язків, за що й відповідно отримує зарплату.
Провідник повинен бути чемним, проявляти до пасажирів увагу та повагу. У разі хамовитого відношення можна звернутись зі скаргою до начальника поїзда.

Пасажир поїзда має право:

  1. перевозити багаж вагою до 36 кг, а обсяги дозволяють розмістити його в спеціально відведених для цього місцях;
  2. на видачу ременів безпеки для другої полиці;
  3. безкоштовно користуватися гарячою або просто кип’яченою водою, аптечкою, яка є в кожному вагоні (все це входить у вартість квитка);
  4. попросити ковдру;
  5. спати коли заманеться;
  6. відправити навіть серед ночі сусіда по купе на його законну верхню полицю;
  7. вимагати мило, туалетний папір;
  8. не дихати сигаретним димом;
  9. не здавати постіль при виході з вагона, не прибирати її. Адже це обов’язки провідників;
  10. сісти в будь-який вагон, особливо, якщо не встигає забігти до свого;
  11. залишити собі квиток на час поїздки.

Обов’язки провідника:

  • будити пасажира мінімум за 30 хвилин до потрібної станції;
  • усувати п’яні дебоші, втихомирювати пасажирів, які сильно розгулялися;
  • розстеляти постіль. Це в принципі можна зробити й самому, на відміну від людей, які дійсно не можуть самі впоратись;
  • складати і розкладати верхні полиці;
  • виписувати квитанцію за придбану на місці постіль.

Що робити у випадку, коли на одне місце продали 2 квитки?

Пасажирові повинні запропонувати перейти на інше місце, в інший вагон. При цьому пасажир не доплачує різницю у вартості. Коли ж пасажир вимушений їхати класом нижче, то йому мають виписати новий квиток і відшкодувати різницю після прибуття на вокзал.

Коли не встигли купити квиток

В поїзд можна сісти й без квитка, якщо місця є. Проте це дозволяється рідко та лише за згодою начальника поїзда. Спочатку пасажира розміщують у штабному вагоні, де протягом 30 хв-1 год повинні оформити квиток. Штрафи та комісії платити не потрібно.

Якщо сіли не в той поїзд або ж проїхали свою зупинку

Можна повернутися назад до відправної станції абсолютно безкоштовно. Перед тим, як вийти з поїзда, потрібно дочекатись поки складуть акт від імені начальника. За допомогою цього документа можна безкоштовно повернутись назад і оновити квиток.

Коли подихав повітрям на станції та не встиг вскочити у поїзд

Потрібно знайти начальника станції і пояснити випадок. Він повідомить начальника поїзда та дасть настанови зняти з потяга багаж пасажира та проїзні документи. Це відбудеться на найближчій зупинці. Начальник вже цієї станції відправить телеграму в пункт де знаходться пасажир. З нею є можливість сісти до іншого поїзда та безкоштовно дістатись за багажем. Далі – оновити квиток та продовжити подорож.

Де знайти начальника поїзда?

Зазвичай він працює провідником в одному з вагонів. Інформація про номер цього вагона знаходиться біля купе стюартів.
Якщо Вам необхідна юридична допомога, інформацію про консультування Ви можете отримати на сайті.
Права пасажирів поїзда: які зобов’язання мають залізничники?